Tuesday 14 November 2017

Cbk Forex Retningslinjer


CBK Guideline 2011 Forex Byråer (Forex Bureaus) ble etablert og først lisensiert i januar 1995, med hovedmålet å fremme konkurranse og begrense valutakursen i spotmarkedet. Forexbyråene forventes å delta i spottransaksjoner og kan legge til rette for innenlandsk pengeoverføring dersom de utnevnes som agenter. Disse retningslinjene er utstedt av Central Bank of Kenya med sikte på å sikre at Forex-byråer driver sin virksomhet forsiktig og i samsvar med kravene i Central Bank of Kenya Act. Retningslinjen beskriver virksomhetens art Forex Byråer skal gjennomføre og stave ut dosen og gjeldene. I tillegg gir retningslinjene for lisenskravene til Forex Bureauer, driftsforhold, inspeksjon og reguleringshåndhevelse ved Central Bank of Kenya. Fremover, for å legge til rette for et jevnt og samordnet engasjement med næringen, vil Central Bank of Kenya arbeide tett med Kenya Forex Bureau Association (KFBA) for å ta opp saker som berører forexbyråene. Sentralbanken i Kenya forventer derfor at Kenya Forex Bureau Association (KFBA) skal ha et funksjonelt fulltidssekretariat som vil legge til rette for et raskt og effektivt engasjement mellom forex-byråets undersektor og regulatoren, spesielt i forhold til gjennomføring og gjennomgang av disse retningslinjer og annen utvikling i finanssektoren. Det er viktig at alle byråer er medlemmer av KFBA for å sikre at konsultasjoner mellom foreningen og regulatoren er legitime og bindende for alle byråene. En funksjonell KFBA forventes å miste interessene til sine medlemmer, fremme og opprettholde profesjonalitet, forbedre etiske standarder og bidra til rask oppløsning av eventuelle nye problemer. Disse retningslinjene skal imidlertid ikke redusere rettighetene og forpliktelsene til en utenlandsk virksomhet som drives av kommersielle banker i Kenya, som har blitt lisensiert i henhold til bankloven for å drive bankvirksomhet. KFBA-publikasjon Retningslinjene forbyder spekulativ handel og krever at alle forexhandler skal støttes av en underliggende kommersiell aktivitet. Reglene forbyder også forhandlere å gjennomføre to eller flere samtidige transaksjoner som sannsynligvis vil påvirke valutakursen. De kunne bremse bankers evne til å tjene på volatilitet i shilling, en praksis som ofte kalles marginhandel. Forexhandlere rammet av nye CBK-regler om valutaveksling Onsdag 2. januar 2013 18:41 En kunde ser på prisene på et forex-kontor i Nairobi. Valutahandel ble rammet av usikkerhet onsdag etter innføringen av nye regler som ønsker å dempe spekulativ handel. PhotoDIANA NGILA Valutakurshandel ble rammet av usikkerhet onsdag etter ikrafttredelsen av nye regler som ønsker å dempe spekulativ handel med shilling. Forex-forhandlere ble tvunget til å søke Central Bank of Kenya (CBK) tolkning av nye regler som trådte i kraft 1. januar, i frykt for at de ville påvirke valutakursinntektene negativt, som har blitt en lukrativ kilde til ikke-renteinntekter for långivere. Retningslinjene forbyder spekulativ handel og krever at alle forexhandler skal støttes av en underliggende kommersiell aktivitet. Reglene forbyder også forhandlere å gjennomføre to eller flere samtidige transaksjoner som sannsynligvis vil påvirke valutakursen. I frykt for å være i strid med regelverket, traff forhandlerne gjennom deres forening en søknad om praksis som anses å utgjøre markedsmanipulering. Diskusjoner med sentralbanken pågår for å få klargjort på veien fremover, sa Grace Newa, nestleder for Forex Dealers Association. Pengemarkeder Mobile penger beveger seg Sh3.35trn på stigende telefonbaserte lån opptak Pengemarkeder Stanlib toppledere endret etter kontanter knyttet til sammenbrudte banker Pengemarkeder Nakumatt stenger Ronald Ngala-avdelingen etter år med lave salgsvolumer Regulatoren beskriver markedsmanipulering som insiderhandel og bevisst forsøk på å forstyrre markedene frie og rettferdige operasjoner. Slike forsettlige forsøk inkluderer å gi falsk inntrykk av aktiv forex trading og utføre fiktive avtaler som påvirker den gjeldende valutakursen. Forhandlerne sies å være spesielt opptatt av regulatorens tolkning av markedsmanipulasjonsklausulen som er basert på CBKs overbevisning om at handelsvirksomhetene spilte en rolle i den raske avskrivningen av shilling til en rekord lav på 107 enheter til dollaren i oktober 2011 . Kilder på markedet pekte på at handelsmenn var opptatt av hva som utgjorde kommersiell aktivitet i handel og hvordan de skulle håndtere to store samtidige transaksjoner som sannsynligvis vil påvirke valutakursene. Alle valutatransaksjoner skal i størst mulig grad støttes av en underliggende kommersiell aktivitet, leser en del av CBKs retningslinjer. De nye reglene kan dempe bankens evne til å dra nytte av shillingens volatilitet, en praksis som ofte kalles marginhandel. Reglene kan også få innvirkning på likviditeten til shilling. Kenya Bankers Association sa imidlertid at medlemmene var klare til å gjennomføre de nødvendige endringene, hvorav de fleste omhandler eierstyring, kapitaldekning, rapporteringsprosedyrer og forbrukerbeskyttelse. Vi deltok i formuleringsprosessen vi så på utkastet til retningslinjer og ga vår inngangsdel som var for CBK å forstyrre implementeringen av noen klausuler som kapitaldekningen og regulatoren godtatt, så vi er gode å gå, sa Habil Olaka administrerende direktør av Kenya Bankers Association. Bankene har 18 måneder til å øke kapitalforholdene for å sikre at de har en sikkerhetsbuffer over gjeldende minimumsskattesatser. De har også et år å bytte styresammensetninger for å installere uavhengige, ikke-administrerende direktører som styremedlemmer. Långiverne skal også sette opp et kompensasjonsutvalg innen et år som sikrer et godt honorar innen bransjen basert på eiendelbasen til en individuell bank og stillingsbehov. Bankkunder vil være de umiddelbare vinnerne under de nye reglene med retningslinjene om kommunikasjon mellom långivere og deres kunder som tidligere har klaget over å være misinformert og holdt ved løsepenge av banker som stole på finpost. De nye retningslinjene vil kreve at bankene redesigner sine skjemaer for å inkludere både nasjonalt språk og observere en minimum skriftstørrelse. Långivere vil også bli pålagt å gi varsel til låntakere før de øker kostnadene ved kreditt samtidig som de gir dem litt tid til å vurdere om man skal godta et låneanlegg eller ikke. Bankene vil nå bli pålagt å sende inn en rapport hver måned på sine misligholdte lån i motsetning til tidligere da de var forpliktet til å rapportere hver tredje måned. Bankene hadde blitt anklaget for å overdrive deres fortjeneste ved å underkaste sine dårlige lån, utsette dem for økonomisk nød i tilfelle av mislighold. Bankovervåking Bankovervåkingsoversikt En av sentralbanken i Kenyas mandater er å fremme likviditeten, solvens og ordentlig funksjon av et markedsbasert finansielt system. Dette oppnås gjennom følgende: Utvikling av passende lover, forskrifter og retningslinjer som styrer aktørene i banksektoren. Kontinuerlig gjennomgang av banksektors lover, forskrifter og retningslinjer for å sikre at de forblir relevante for driftsmiljøet. Disse inkluderer Banking Act (Cap 488), Microfinance Act (2006), Central Bank of Kenya Act (Cap 491) og Prudential Retningslinjer og forskrifter utstedt under denne. Lisensbanker, ikke-bank finansinstitusjoner, kredittfinansieringsselskaper, kredittreferansebyråer, utenlandsk byråer, pengeoverføringsselskaper og mikrofinansbanker. Inspeksjon av kommersielle banker, mikrofinansbanker, ikke-bank finansinstitusjoner, boliglånsfinansieringsselskaper, byggeselskaper, kredittreferansebyråer, utenlandsk byråer, pengeoverføringsselskaper og representasjonskontorer fra utenlandske banker for å sikre at de overholder alle relevante lover, forskrifter og retningslinjer og beskytte interessene til innskytere og andre brukere av banksektoren. Analyse av finansielle rapporter og andre avkastninger fra banksektorspillere for å sikre samsvar med gjeldende lover, forskrifter og retningslinjer. Bidrar til initiativer som fremmer økonomisk inkludering. Kommersielle banker og lånefinansieringsselskaper Kommersielle banker og kredittfinansieringsinstitusjoner er lisensiert og regulert i samsvar med bestemmelsene i bankloven og forskriftene og tilsynsretningslinjene utstedt under det. Som nøkkelpersoner i banksektoren er kommersielle banker og kredittfinansieringsselskaper underlagt lovkrav som regulerer deres tilsynsposisjon og markedsadferd for å sikre den generelle soliditeten og stabiliteten til det finansielle systemet. Kommersielle banker og lånefinansieringsselskaper Som ved utgangen av juni 2016 er ut av de 43 institusjonene, 39 kommersielle banker og det eneste lånefinansieringsinstituttet privateide mens Kenya-regjeringen har kontrollerende innsatsen i de resterende 3 kommersielle bankene. 24 av de 39 privateide bankene og den ene lånefinansieringsinstitusjonen er lokalt eid (dvs. deres kontrollerende aksjonærer er hjemmehørende i Kenya), mens 15 er utenlandsk eide. Eierskapsstrukturen til lisensierte kommersielle banker og kredittfinansieringsinstitusjoner er som vist i diagrammet nedenfor. 1 8211 Med mer enn 50 aksjer i regjeringen og staten Corporation. 2 8211 Ved utgangen av juni 2016 av de 24 lokalt kontrollerte institusjonene var 3 ikke i drift 8211 en var under lovlig ledelse og to var i mottakerskap. Se vår katalog over lisensierte kommersielle banker og kredittfinansieringsselskaper her. Kredittreferansebyråer Kredittreferansebyråer (CRB) er et foretak som er lisensiert for å samle inn og samle kredittinformasjon om enkeltpersoner og bedrifter fra ulike kilder og gi denne informasjonen på forespørsel, hovedsakelig av kredittleverandører i form av en kredittrapport. Kredittreferansebyråer § 31 (4) i bankloven krever at sentralbanken lisensierer og fører tilsyn med kredittreferansebyråer (CRB). Credit Reference Bureau Regulations, 2013, styrer lisensiering, drift og tilsyn av CRBer av Central Bank of Kenya. Den kenyanske banksektoren var, særlig på 1980-tallet og 1990-tallet, saddlet med betydelige misligholdte lån (NPL), noe som førte til at noen finansinstitusjoner falt sammen. En av de viktigste bidragsyterne til denne situasjonen var serielle defaulters, som trives i informasjonssymmetri-miljøet som styrte på grunn av manglende kredittinformasjonsmekanisme blant finansinstitusjoner. Utviklingen av en bærekraftig informasjonsdeling mekanisme er anerkjent som en sentral komponent for å forbedre effektiviteten av finansiell formidling. Mot denne målsettingen kom interessenter i banksektoren sammen i 2008 og utviklet reguleringsreglene for banker (Credit Reference Bureau) 2008, som styrte delingen av kredittinformasjon om låntakere mellom kredittgivere. Forskriftene ga utgangspunktet for deling av kun negativ informasjon. Imidlertid ble det i 2013 utgitt reviderte CRB-forskrifter som ga for deling av full filinformasjon (dvs. både positiv og negativ). Fordeler til kunden En kredittrapport gjør det lettere for gode kunder å skille seg fra vedvarende defaulters, og dermed tiltrekke gunstige lånevilkår. Finansinstitusjoner har online tilgang til kredittrapporter generert av CRBene, noe som resulterer i redusert papirarbeid for kunden og raskere behandling av lån. Ved å gjøre kreditthistorier mer bærbare, kan kundene enkelt bytte mellom finansinstitusjoner og dermed dra nytte av konkurranse for å sikre bedre kredittvilkår. Fordeler til KredittleverandørerLenders CIS styrker kredittrisikostyringsprosessene for finansinstitusjoner. Det letter raskere og mer effektive vurderinger av kundens kreditt - eller låneapplikasjoner. Fordeler for økonomien CIS skaper en mulighet for et bredere tverrsnitt av befolkningen for å få tilgang til kreditt, spesielt de som ikke har tilgang til materiell sikkerhet. Det forventes å redusere utlånstransaksjonskostnadene, samtidig som det blir mye brukt på kreditt gjennom redusert kredittkvalitet og økt konkurranse. Viktige hovedpunkter i Credit Reference Bureau Regulations 2013 En kunde skal ha rett til en gratis kopi av sin kredittrapport fra et presidium minst en gang per år. Samtykke fra en kunde er nødvendig for innsending eller deling av kredittinformasjon, og slik samtykke kan oppnås av kunden som signerer ethvert dokument som gir uttrykkelig samtykke eller autorisasjon for deling av kredittinformasjon. En finansinstitusjon som er lisensiert i henhold til Banklov eller Microfinance Act, må sende inn både positiv og negativ kredittinformasjon til CRBer månedlig. Et presidium kan, med godkjenning fra Sentralbanken, innhente, motta, samle, kompilere og formidle opplysninger knyttet til en kunde til en institusjon som er oppnådd fra en tredjepart. Finansinstitusjoner har plikt til å gi nøyaktig kredittinformasjon til CRB. En kunde har rett til å bestride opplysninger i en kredittrapport. Se vår katalog over lisensierte kredittannonser her. Andre finansinstitusjoner Ikke-bankfinansierte institutter Ikke-bankfinansierte institusjoner (NBFI) er lisensiert i henhold til bankloven og er forpliktet til å overholde alle krav som gjelder for banker som er underlagt vilkårene. For tiden er det ingen NBFIer lisensiert i Kenya. Bygningssamfunn er lisensiert i henhold til lov om byggesamfunn av registratoren av byggesamfunn. I deres daglige drift er de imidlertid overvåket av sentralbanken. For tiden er det ingen lisensierte byggesamfunn i Kenya. Risikobasert overvåkingsramme Risikobasert tilsyn (RBS) er en tilsynsmetode som vedtas av CBK under tilsyn av lisensierte finansinstitusjoner i Kenya. Under denne tilnærmingen vurderer CBK risikoprofilen til hver institusjon og fastslår effektiviteten av systemene og prosedyrene for å identifisere, måle, overvåke og kontrollere risiko. En tilsynsplan med detaljerte tilsynsressurser som trengs for hver institusjon (ansatte og tid), er formulert med tanke på institusjonens risikoprofil og risikostyringssystemer. RBS Framework Rammebasert RMS-rammeverk er utformet for å tillate at CBK gjennomfører tilsyn av høy kvalitet når finanssektoren utvikler seg og som risikoprofil for institusjoner endrer seg i reaksjon på konkurransekrefter. Det forbedrede tilsynsregimet søker å fremme konkurranse, sikkerhet og soliditet i finanssektoren. Denne tilnærmingen fordeler institusjoner ettersom regelverksarbeidet er mer fokusert på høyrisikoområder og gir et mer effektivt tilsyn. Risikobasert tilsyn er en tilnærming som legger stor vekt på å forstå og vurdere tilstrekkigheten til de enkelte institusjonene risikostyringssystemer som forventes å identifisere, måle, overvåke og kontrollere risiko på en passende og rettidig måte. Rammen gjør at CBK kan være mer proaktiv og bedre posisjonert for å forhindre enhver alvorlig trussel mot stabiliteten i det finansielle systemet fra nåværende eller nye risiko. Vurderingen av effektiviteten av risikostyringen har blitt enda viktigere som ny teknologi, produktinnovasjon, regional utvidelse, størrelsen og hastigheten på finansielle transaksjoner har endret bankområdets art. De viktigste fordelene ved risikobasert tilsynsmetode er: Bedre risikovurdering gjennom egen vurdering av innebygde risikoer og risikostyringsprosesser. Større vekt på tidlig identifisering av nye risici og system-wide issues. Kostnadseffektiv bruk av ressurser gjennom et skarpere fokus på risiko. Rapportering av risikofokusert vurdering til institusjoner. Sentralbanken i Kenyas RBS-metodikk er dynamisk og vil fortsette å bli forbedret i tråd med internasjonal beste praksis og utvikling på lokal, regional og internasjonal arena.

No comments:

Post a Comment